A The Witness nagyon különleges kaland és puzzle-játék, ami rendesen megdolgozza az agyat, miközben elkápráztat látványvilágával. Magányosan, egy titokzatos szigetet kell bejárnunk, különböző káprázatos tájakon harcolnunk az elménk erejével.
Jonathan Blow, a Braid készítőjének legújabb alkotása, mondhatni műremeke a „The Witness”. A játék már az első pillanatokban rabul ejt látvány világával, amely egyedi és különleges.
A felfedezés mellett a sziget különböző területein kell puzzle feladatokat megoldani, amik nagyon egyediek, olykor könnyen megoldhatóak, de néha meglehetősen nehéz feladványok.
A játékban emberi hangot (spoiler: egyetlen kivétellel) egyáltalán nem hallhatunk, viszont a hangulatos zene és a természet zöreje bőven kárpótolják a párbeszédeket. A játék még írásban sem kommunikál velünk, nem ad instrukciókat, nincs kinn a falakon, hogy merre induljunk, mindent magunknak kell kitalálnunk.
„Nem emlékszel arra, ki vagy, és azt sem tudod, hogyan kerültél ide. Egyetlen cél lebeg a szemed előtt: hogy válaszok után kutatva felfedezd a szigetet, hátha visszanyered az emlékezeted, és megtalálod a hazavezető utat.”
Úton-útfélen találkozhatunk kővé dermedt emberekkel, illetve szobrokkal. – Ez is a fantáziánkra van bízva, minek gondoljuk őket.
„Minden egyes feladványa valami ötletes újdonsággal szolgál. Éppen ezért nincs benne két azonos fejtörő.” – És valóban, a feladványok nagy része paneleken zajlik, mégis annyira különböző megoldásokat találtak ki rájuk, hogy egyszerűen megunhatatlan, legjobban így jellemezhető: Nehéz abbahagyni!
A feladványok minden területen más logikára építenek, ugyanis a sziget tizenkét különböző területre oszlik. Találunk rajta sivatagi tájat, dzsungelt, őszi erdőt és más izgalmas övezeteket. Minden egyes terület egyedi megoldásokat kínál az ott lévő panelekhez. A sivatagban a napfény és árnyákok kombinációja, a dzsungelben madarak éneke és más különböző hangok, de van ahol maga a környezet adja meg a választ a rejtvényekre. Ha sikerül egy adott tartomány összes puzzle-jét megoldani, egy lézert aktiválhatunk, ami egy titokzatos hegy felé irányul.
Nincs megadva egy konkrét útvonal a területek között, olyan sorrendben haladhatunk, ahogy épp tetszik. Az összes lézer aktiválásához minden területet be kell járnunk, és az ott lévő szinte összes panelt meg kell oldanunk. De mi a célja az egésznek? A hegy tetején egy bejárat rejtőzik, de mi lehet a hegy belsejében?