Közlekedési jelzések nélkül biztonságosabb?!
2017. április 25. írta: P. P.

Közlekedési jelzések nélkül biztonságosabb?!

Hallott már olyan kereszteződésről, ahol nincsenek balesetek? Joggal gondolhatnánk, hogy ilyen csak a mesében van, de ha azt nézzük, hogy még jelzőlámpák, táblák sincsenek, akkor tényleg lehetetlennek tűnhet.architecture-1835112_960_720.jpg

Észak-Hollandiában, Drachten városában egy kisebb csodát találhatunk. A körülbelül 45 ezres kisváros legforgalmasabb útszakaszán nincsenek közlekedési lámpák és táblák. Az érdekesség az, hogy ennek ellenére kevesebb, vagy egyáltalán nincs baleset, mint olyan helyeken, ahol a szabályok szerint kell közlekednie az autósoknak. A helyiek Laweipleinnek nevezik, (a lawei régi holland eszköz, innen ered a neve) és ezen a csomóponton naponta több mint húszezren közlekednek akár autóval, kerékpárral vagy gyalog. Nemcsak balesetek, de forgalmi torlódás sincs.

Miért lehet az, hogy hatékonyabban működik egy elsőre sokkal veszélyesebbnek tűnő útkereszteződés? Az embereknek ilyenkor muszáj az eszükkel gondolkodni, és megadni a kölcsönös bizalmat a többieknek. Egy lámpákkal és táblákkal teletűzdelt részen előfordulhat, hogy figyelmetlenségből valaki hibát követ el, ezzel súlyos balesetet okoz, de ha nincsenek jelzések, akkor mindenképp le kell lassítani az adott helyszínen, és körülnézni a továbbhaladás miatt. Nem előre megszabott szabályokat kell betartani, hanem szükségszerű részt venni az önrendeződés folyamatában.

Ha zöld, akkor lehet menni, ha piros, akkor nem. Ez a gondolkodás alapvetően megfosztja az embert a perifériás látásától, ugyanis sokkal kevésbé figyel oda a külső körülményekre ez által. Hiába kap zöldet valaki, és megy át rajta, ha oldalról esetleg elkapja egy figyelmetlenebb sofőr. Lámpa nélkül ez elkerülhető, ugyanis alapvető emberi ösztönből oldalra tekint, hogy biztonságosan tovább lehet-e haladni.

black-traffic-light-with-reflections-on-a-white-background_124127017.jpg

A Laweiplein kialakítása Hans Mondermann, holland mérnök nevéhez fűződik, aki az 1970-es években felismerte, hogy a közlekedők túl sok téves információt kapnak, szerinte az útjelzők gyakran eltérítik őket. Több mint harminc éven keresztül, 2008-as haláláig harcolt a közlekedési szabályok ellen, azt vallva, hogy ezeket társadalmi szabályokkal kell felváltani. Elgondolásai szerte a világon elterjedtek, így több európai országban és az Egyesült Államokban is kísérleteztek módszerével.

Nem valószínű, hogy Monderman jövőképe egyik napról a másikra megvalósul, mindenesetre nem érdemes figyelmen kívül hagyni elképzelését, melyre megvan az élő példa, hogy jobban működik, mint az elterjedt, szabályok szerinti közlekedés.

Forrás: Matthew E. May – Elegáns megoldások nyomában

eleg_ns_megold_4f16bb84157ac-450x600.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://szabad-bolcsesz.blog.hu/api/trackback/id/tr2712454161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása